Kunst in de Philips-reclame

Boek
Het boek toont en beschrijft kunstuitingen in de reclame in de eerste vijftig jaren van het bestaan van Philips. Bekende kunstenaars als Raoul Hynckes, Albert Hahn en Leo Gestel kregen van Philips opdracht voor het ontwerpen van een affiche of andere reclame-uiting.

In 1923 neemt Philips de eerste reclameontwerper, de Duitser Hans Oertle, in dienst. Twee jaar later ontstaat onder de bezielende leiding van Louis Kalff een reclamestudio waar ontwerpers uit verschillende landen werkzaam zijn. De reclamestudio, die vanaf eind 1928 Artistieke Propaganda heet, kent zijn hoogtepunt aan het eind van de jaren twintig als er elf ontwerpers in dienst zijn. Ruim 400, deels nooit gepubliceerde, afbeeldingen geven een prachtig tijdsbeeld van de toenmalige Philips-reclame.

Frans Wilbrink, Jan gijsbers en Peter van Dam
Hanneke van den Nieuwenhof

Expositie
Ter gelegenheid van de verschijning van het boek werd er van 9 april tot en met 8 mei in Centrum Beeldende Kunst de Krabbedans te Eindhoven een tentoonstelling van Philips-affiches gehouden. De kern van de tentoonstelling bestaat uit ongeveer negentig affiches die een beeld geven van wat Philips tot aan de jaren zestig (de expositie omvat een bredere tijdspanne dan het boek) op het gebied van reclame heeft uitgebracht. Hierbij ligt de nadruk op door kunstenaars gesigneerde affiches. Bij enkele affiches worden ook de afgebeelde producten tentoongesteld. Daarnaast is er op de tentoonstelling klein grafisch drukwerk van kunstenaars te bewonderen, zoals advertenties, folders, brochures, boekenleggers, reclamebriefkaarten en sluitzegels. Tijdens de tentoonstelling is er een doorlopende voorstelling van vooroorlogse reclamefilmpjes.

Frans Wilbrink, auteur en affiche verzamelaar
Frans Wilbrink en Jan Gijsbers
Frank Eerhart, vml directeur CBK de Krabbedans
Rein Welschen, vml burgemeester Eindhoven
Frank Eerhart, Rein Welschen en Frits Philips jr.
Frits Philips jr.
Frits Philips jr. en Frans van der put
Robert van Rixtel en Juus van der Put

Kunst in de Philips-reclame (1891-1941) 
auteur: Frans Wilbrink
vormgeving: vanRixtelvanderPut ontwerpers
drukwerk: Roto Smeets Services
formaat: 220 x 220 mm
aantal pagina’s: 144 pagina’s
bindwijze: soft cover
ISBN: 90-74009-33-6

Niet meer leverbaar